Dé trends in kaasland

Oog voor bijzondere kazen met een verhaal

Het is begin september (!) en de eerste pepernoten zijn alweer gesignaleerd. Voor de consument misschien even slikken, omdat de zomer weer op zijn einde loopt. Voor de ondernemer hét teken dat we ons weer op kunnen maken voor de laatste maand van het jaar! De kerst? Die is immers nog maar iets meer dan 100 dagen van ons verwijderd! Hoog tijd dus, om de trends in kaasland eens op een rijtje te zetten…

Steeds minder op brood, steeds meer in de keuken
Te beginnen met de bruine boterham met kaas. Sinds mei van dit jaar te vinden in het netwerk van immaterieel erfgoed, maar ondertussen steeds minder vaak op ons menu. Ontbijten doen we voortaan immers liever met een bakje yoghurt met fruit (of andere toevoegingen), terwijl onze lunch steeds vaker bestaat uit een verse maaltijdsalade.

Maar kaas helemaal schrappen uit ons menu? Dat nooit! In plaats daarvan promoveerden we het gele goud massaal naar de keuken en de borrelplank. Kaas leent zich immers uitstekend als topping of garnering, maar door de vaak mooie smeltstructuur worden de toepassingen pas écht eindeloos. Neem maar eens een kijkje op onze receptenpagina: alleen daar al vind je tal van gerechten die smeken om een beetje kaas!

Over de grens vs. lokaal
Het gevolg? De buitenlandse kaas is in opmars. Want wat is er nu lekkerder als een handje Parmezaanse kaas over je pasta of pizza? En wat gaat er nu boven de klassieke Zwitserse kaasfondue? Hebben we het nog niet eens gehad over de buitenlandse blauwaders die je gerechten als geen ander kunnen voorzien van net dat beetje pit!

Echter tegelijkertijd zijn we steeds nieuwsgieriger naar waar ons voedsel eigenijk vandaan komt. Waar hebben die koeien eigenlijk gestaan? En dat zorgt dan weer voor een sterke voorkeur voor lokaal. Zo is ook de geitenkaas uit Heeze binnen ons assortiment ontzettend populair!

Waardering voor de ambacht
Nog zo’n trend die het benoemen waard is? We waarderen de ambacht achter een kaasje steeds beter. Ein-de-lijk! Want zeg nu zelf: een traditionele bereidingswijze die steeds van generatie op generatie wordt doorgegeven binnen een kleinschalig familiebedrijf klinkt toch veel gezelliger dan een kaasje dat tot stand kwam in een fabriek – waarbij het slechts tot kunst verheven is om zoveel mogelijk processen te automatiseren, niet waar? Daarbij: wij zijn er van overtuigd dat je dat ook kan terug proeven in een kaas als deze is gemaakt door een kaasboer die met passie en gepaste trots zijn vak uitvoert. 

Oog voor kwaliteit
Al die trends samengevat heeft de consument oog voor kwaliteit ontwikkeld. Pure producten met een ambachtelijke bereidingswijze en als het kan een boeiende ontstaansgeschiedenis prijken ineens hoog op ons boodschappenlijstje. Iets wat de toeloop naar de speciaalzaken goed doet! 

Daarbij hebben we ook magere producten beetje bij beetje losgelaten, zo lijkt het. Want hoewel gezondheid – en daarmee de inname van vet – nog altijd belangrijk voor ons is, wint de opvatting dat je geen vet haalt uit producten waar dat gewoon in hoort te zitten. Want áls je het doet, doe je het goed, toch zeker?

Benieuwd naar onze bijzondere producten, waarachter veelal een traditionele bereidingswijze of mooie ontstaansgeschiedenis schuilt? Schroom vooral niet om eens door ons assortiment te klikken! 

En mocht jij stiekem ook niet kunnen wachten tot de Decembermaand? Vereer dan zeker onze relatiegeschenken-pagina met een bezoekje. Want ook dit jaar zorgen wij met veel liefde en plezier weer voor de gouden strik rondom uw kerstpakketten!